Blog 11 'Geloof in je eigen kracht, hoe sterk je wel niet bent'

Hoe kan je ooit nog positief zijn over jezelf en over anderen, wanneer je gewend bent in een neerwaartse spiraal te denken en zeker te leven? Hoe overkom je al die obstakels die voor jezelf hebt opgeworpen? Hoe win je het van je eigen angsten? Hoe weerhoud je jezelf om je dwanghandelingen uit te voeren? Conclusie: hoe krijg je de touwtjes van je eigen zuurverdiende leven weer terug?

Een eetstoornis is slopend, het holt van je binnenuit en laat niets van je heel. Het kent geen genade, geen pijn, geen angst en geen mededogen. Het is een sluipmoordenaar en wanneer het jou in zijn ijzeren greep heeft, zorgt het ervoor dat het je nooit meer los laat. In ieder geval niet ongeschonden..

 

Om de omschakeling te maken van zeer negatief denken over jezelf (over je uiterlijk, over wat je allemaal niet kan, over wat je allemaal niet goed doet, hoe slecht je wel niet bent en dat je iedereen pijn doet) naar elke dag jezelf voorzichtig een paar complimentjes te geven over wat je die dag hebt bereikt, is zeer lastig als je dat niet gewend bent en dit eigenlijk niet van jouw eetstoornis mag.

De eerste stap die je moet zetten om weer in jezelf te gaan geloven en hoe mooi je wel niet bent als mens, is je bewust te worden van wat je gedurende de dag allemaal tegen jezelf zegt. Niet alleen mensen met een psychische stoornis halen zichzelf naar beneden, maar iedereen doet dat wel eens of is onzeker over zichzelf en over de dingen die diegene doet of heeft gedaan.

Het probleem is namelijk dit: wanneer je constant tegen jezelf zegt dat je iets niet kan, dat je niet goed genoeg bent, dat er nooit iemand echt van je zal houden, dat je afschuwelijk bent en dat je het niet waard bent (om te leven), dan ga je er uiteindelijk zelf in geloven. Dit straal je uit naar je omgeving en de omgeving krijgt de negatieve sfeer mee die om jou heen hangt. Dit kan gevolgen hebben voor relaties wat betreft je partner of vriendschappen, maar ook buitenstaanders kunnen zo geheel anders op je (gaan) reageren. Ik werd op deze manier een mikpunt van spot en agressie, omdat mensen mijn kwetsbaarheid en onzekerheid zagen en aanvoelden.

Soms kun je ook onzeker worden door de invloed van anderen om jou heen. Zij kunnen bijvoorbeeld afkeuren wat je doet, trekken het in twijfel of proberen je te overtuigen om het op een andere manier te doen. Als je al heel kwetsbaar bent en je fysiek en mentaal al niet prettig voelt, kan je jezelf hier makkelijk in laten meeslepen.

Wat kun je doen om de stap te nemen om positief over jezelf te gaan denken?
Hieronder volgen een aantal stappen die je kunt nemen om positiever in het leven te gaan staan.

Poster met thema's
Maak een poster met vijf of meer thema's die belangrijk zijn voor jou. Dit kan van alles zijn. Voorbeelden zijn vrijheid, doorzettingsvermogen tonen, levensstijl en ga zo maar door. Bij elk thema kan je woorden plaatsen die bij jou passen en wat jou maakt tot wie jij nu bent. Waar sta je voor en wat vond je ook alweer belangrijk in het leven voordat je je eetstoornis kreeg? Hang het op een plek waar jij vaak bent of maak er een foto van en houd het altijd bij je.

Wanneer iemand jou figuurlijk probeert te laten struikelen of wanneer je het gevoel hebt dat je kopje onder dreigt te gaan, kijk je naar je poster of naar de foto die je ervan hebt gemaakt en besef je dat jij voor niemand hoeft te veranderen. Dat je trots op jezelf mag zijn wat jij in jouw korte leven allemaal al hebt bereikt, het maakt namelijk niet uit of dat nu grote of kleine dingen zijn. Jij mag zijn wie jij wilt zijn, ongeacht wat anderen daar van vinden!

Jij mag gezien worden en je stempel drukken op de wereld! Je zal zien dat uiteindelijk je hier meer zelfvertrouwen van gaat krijgen en dat jouw uitstraling met de dag krachtiger zal worden!

De dag beginnen met een positieve mindset
Een ander belangrijk punt is om elke dag te beginnen met wat voor betekenis of invulling je aan die dag wilt geven. Dit hoeft niet iets groots te zijn, het mag iets heel simpels en kleins zijn. Door te starten met positieve voornemens, zal je zien dat je elke dag met een glimlach zult gaan opstaan en zullen jouw gedachten zich automatisch op veel positievere zaken gaan richten. Het gaat zich richten op kansen in plaats van op bedreigingen.
Het bijhouden van jouw gedachtenpatroon kan ook inzicht geven waar de "kink in de kabel" zit en hoe je dit op een positieve manier kan gaan ombuigen of oplossen.

Durf jezelf complimentjes te geven
Jezelf complimenten durven te geven, is ook iets zeer belangrijks. Ongeacht je zelfbeeld, jij WEET waar jouw kracht ligt! Dit mag je best elke dag hardop benoemen en ook zeker wanneer je weer een prestatie hebt geleverd, ongeacht de grootte ervan.

Schaf jezelf alsjeblieft niet lager in, want veel mensen proberen een compliment minder waardevol te maken zodat het aansluit bij het beeld wat ze van zichzelf hebben gecreëerd. Dit strookt meestal niet met de werkelijkheid.

Gebruik al deze complimentjes die aan jou zijn gericht om je zelfvertrouwen weer op te bouwen en hierdoor weer te kunnen gaan stralen!

Durf jezelf in het diepe te storten
Ook al is de toekomst onduidelijk en beangstigend, durf voor jouw leven te kiezen. Het genezingsproces instappen is eng, omdat je hiervoor de controle moet loslaten die jij jezelf van binnenuit oplegt. Een sprong in het diepe nemen om weer terug te krabbelen richting het leven, daar is moed en doorzettingsvermogen voor nodig.

Als jij jezelf zo diep in de hel hebt weten te storten, heb je minstens zoveel kracht om weer richting de hemel te gaan. En geloof mij, wanneer jouw hand uiteindelijk de richel van de put vastgrijpt en jij jezelf hieruit trekt, gaat de zon weer in jouw leven schijnen en kun je weer langzaam van alles gaan genieten.

De eetstoornis is niet de baas over jou, jij bent de baas over jouw eigen leven. En zonder eetstoornis ligt de wereld aan jouw voeten en kun je alles zijn wat je maar wilt zijn.
Je kan dan eindelijk beginnen met de verwezenlijking van jouw dromen!