In gesprek met de leerling met een eetstoornis

Iemand die een eetprobleem of eetstoornis ontwikkelt, ontwikkelt dit meestal doordat de persoon niet over zijn/haar problemen praat. Bij het vermoeden van een eetstoornis is dan ook de uitdaging de leerling open over zichzelf te laten praten. De leerling heeft verschillende redenen om dat juist niet te willen. Een van de redenen kan bijvoorbeeld zijn dat de leerling bang is dat hij/zij weer gedwongen wordt om 'normaal' te gaan eten.

In deze module wordt met ervaringsdeskundigen het gesprek geoefend. Onze voorlichters gaan terug in de tijd en geven antwoord op de door u gestelde vragen. U leert dan ook veel van de vragen én de reactie van de ervaringsdeskundige voorlichter.

U krijgt inzicht in welke vragen op welke manieren het beste gesteld kunnen worden. Deze module is de specialiteit van Buro PUUR.

Motivatie bij eetstoornissen

Een leerling met een eetprobleem of eetstoornis willen we het liefst zo snel mogelijk hulp aanreiken. De vraag is hoe we dat zo snel mogelijk voor elkaar krijgen. Een aantal aspecten zijn cruciaal bij het gesprek. Natuurlijk is het scheppen van veiligheid en vertrouwen een belangrijke basis. Maar, hoe krijgen we een leerling uit die ontkenningsfase?

Buro PUUR biedt in deze module inzicht in de verschillende fasen van het motivatieproces. Hoe herken je in welke fase een leerling zit? Welk doel hoort bij welke fase? Welke mogelijkheden heb ik om de omgeving in te schakelen bij het proces? Dit en meer komt aan bod in de module motivatie bij eetstoornissen.

Signaleren eetstoornissen

Het vroegtijdig signaleren van een eetstoornis is belangrijk om de kans op snel en goed herstel te bevorderen. Als we een eetstoornis herkennen aan het lichaam, bijvoorbeeld door extreem over- of ondergewicht, dan zijn we laat. Door op een aantal andere zaken te letten is het mogelijk om eetstoornissen vaker vroegtijdig te herkennen.

Buro PUUR heeft een signaleringsmodel ontwikkeld met bijbehorende formulieren die u kunt gebruiken op uw school. Maak kennis met de achtergronden van dit model en leer vaardig worden in het herkennen van eetproblemen.

Daarnaast ontvangt u van ons de handige signaleringskaart.

 

Soorten eetstoornissen en weetjes

Vanaf 1 januari 2017 werken hulpverleners met de DSM 5. In deze module vertellen wij u alles over de verschillende soorten eetstoornissen, de geschiedenis van eetstoornissen, waar en hoe vaak eetstoornissen voorkomen, alsmede welke soorten behandelingen effectief zijn bewezen.
Ook kunnen we specifiek voor uw organisatie aangeven welke hulpverleners binnen uw regio beschikbaar zijn.

'Heb gisteren feedback gevraagd aan mijn collega’s. Hieronder kun je de punten lezen.

"Ik vond het zeker nuttig en leerzaam”, “Interessant”,  “Leerzaam, nuttig en interessant. Ik vond dat zij de boodschap en inhoud goed overbracht. Mooi hoe kwetsbaar Patricia zich opstelde”, "Ik vond de afwisseling achtergrond info, bv uit de praktijk, interactie en opdrachtjes een fijne combinatie. Ik vond het daardoor boeiend en toepasbaar in de praktijk. Ik vind het prettig om aan het begin een hand-out van de slides te krijgen want ik schrijf er graag zelf nog dingetjes bij. Ik vond de afsluiter en de visitekaarten een mooi anker", "Vond het gisteren een boeiende voorlichting van Patricia, vooral haar persoonlijke levensverhaal was indrukwekkend. Zeker aan te bevelen voor andere geïnteresseerden."

Zoals je kunt lezen is het zeer positief! Namens het team bedankt voor het mogelijk maken van deze training!'

zorgcoördinator Zoetermeer